Raadsvoorstel

Raadsvoorstel
Onderwerp: | Najaarsnota 2025 |
|---|---|
Datum B&W-vergadering | 18 november 2025 |
Datum raadsvergadering | 18 december 2025 |
Datum carrousel: | 11 december 2025 |
Portefeuillehouder: | M.A. Barber |
Ambtenaar: | T. Voorn |
E-mailadres: | T.Voorn@bergendal.nl |
Zaaknummer: | 5162785 |
Documentnummer: | 5188818 |
Aan de gemeenteraad,
Voorstel
- De Najaarsnota 2025 vast te stellen.
- Een aanvullend krediet beschikbaar te stellen van € 45.000 voor de aanleg van het trottoir op de Lynden- Rivier- en Zalmstraat.
- De begroting overeenkomstig de voorgaande beslispunten met € 5.634.000 positief te wijzigen.
- Een aantal budgetten door te schuiven naar 2026 als de werkzaamheden niet (volledig) zijn afgerond in 2025.
Inleiding
Na de voorjaarsnota is deze najaarsnota het 2e rapportage moment over het begrotingsjaar 2025. We rapporteren over zowel de ambities, doelen en resultaten als de financiële bijstellingen.
Beoogd effect
Volgens de Financiële verordening Berg en Dal informeren wij de gemeenteraad over de realisatie van de begroting van de gemeente over het lopende boekjaar. De Najaarsnota is de tweede rapportage over het begrotingsjaar 2025.
Argumenten
In de Najaarsnota zijn de financiële afwijkingen per programma aangegeven en zijn de mutaties groter dan € 50.000 toegelicht. Hieronder volgt een beknopte weergave van een aantal grote mutaties.
Programma Mens en Samenleving | ||
- | Sociaal domein | - 852 |
|---|---|---|
- | Noodopvang vluchtelingen Oekraïne | + 425 |
Programma Leefbaarheid, Duurzaamheid en Mobiliteit | ||
- | Uitkering MARN | + 173 |
- | Uitvoeringskosten Omgevingswet | - 183 |
- | Bijdrage ODRN | - 600 |
- | Kabels en leidingen | + 335 |
Programma Economie, Werk en Inkomen | ||
- | Subsidie bibliotheek | -105 |
- | Bijstand | -112 |
- | Minimabeleid | -125 |
- | Bijdrage MGR | + 409 |
Programma Bestuur, Dienstverlening en Veiligheid | ||
- | Opbrengst ozb | + 105 |
- | Algemene uitkering | + 4.087 |
- | Bluswatervoorzieningen | -120 |
- | Verkiezingen | -100 |
- | Bommenregeling | -132 |
- | Treasury (rente) | + 895 |
- | Kosten Bedrijfsvoering | + 665 |
Afschrijvingen investeringen (kapitaallasten) | + 1.140 | |
Overige mutaties | - 271 | |
Eerder verwerkte besluitvorming | 0 | |
Totaal | 5.634 | |
We monitoren de budgetten goed. Toch zijn er verschillende externe factoren waar wij géén invloed op hebben, maar die wel grote gevolgen hebben voor onze budgetten zoals de algemene uitkering.
Algemene uitkering
De mei- en septembercirculaire 2025 leiden tot een verhoging van de algemene uitkering van ruim € 4 miljoen. Van dit totaalbedrag ramen we € 1,3 miljoen bij aan de uitgavenkant. Het betreft de uitgaven voor jeugdhulp aan kinderen in een AZC, antidiscriminatievoorzieningen, alleenverdienersproblematiek, extra middelen voor Jeugd, de bommenregeling, uitvoeringskosten Omgevingswet en bluswatervoorzieningen in het buitengebied.
Het voordelige verschil van € 2,8 miljoen is voornamelijk te verklaren door extra rijksgelden voor tekort Hervormingsagenda Jeugd 2023 en 2024 € 1,4 miljoen en ruimte onder BTW-compensatiefonds € 0,8 miljoen.
Kosten bedrijfsvoering
Actualisatie van de kosten van de bedrijfsvoering levert in totaal een voordeel op van € 665.000. De grootste bijstelling zijn de kosten voor personeel en inhuur. In de Voorjaarsnota hebben we gemeld dat we de stelpost inhuur bij de Najaarsnota zouden bijstellen. Dat doen we nu met € 655.000 nadelig. De overige personele kosten stellen we bij met € 1.052.000 voordelig. Dit voordeel wordt voor 95% veroorzaakt door het niet (of later) invullen van vacatures.
Kapitaallasten
De kapitaallasten (rente en afschrijving) van de investeringen zijn geactualiseerd volgens de werkelijke stand per 1 januari 2025. Dit leidt tot een voordeel van € 1.140.000.
Naast de mutaties in de exploitaties stellen we voor om een aanvullend krediet beschikbaar te stellen voor de Lynden- Rivier- en Zalmstraat in Millingen aan de Rijn.
Voor het vervangen van het riool en wegen in de Lynden- Rivier- en Zalmstraat is een krediet van € 1.460.000 beschikbaar gesteld. In de projectscope is de aanleg van het trottoir niet voorzien. Voor deze aanpassing ramen we een extra krediet van € 45.000. Dit leidt tot een extra kapitaallast van € 2.475 per jaar voor de begroting 2026.
We stellen voor om diverse budgetten door te schuiven naar 2026
In deze Najaarsnota 2025 vermelden we een aantal budgetten die we willen overhevelen naar 2026. Als de werkzaamheden in 2025 niet of niet helemaal zijn uitgevoerd, voegen we het restant van deze budgetten toe aan de reserve lopende projecten.
In 2026 zijn deze bedragen dan beschikbaar om de werkzaamheden alsnog uit te kunnen voeren. Zo heeft de onder uitputting van deze budgetten geen effect op het rekeningresultaat van 2025 en kunnen we in 2026 verder met de uitvoering van deze werkzaamheden.
Kanttekening
We rapporteren naar de stand van medio oktober 2025
De informatie in deze Najaarsnota is gebaseerd op de informatie per medio oktober 2025. Naast deze mutaties blijven zich allerlei ontwikkelingen voordoen die nog kunnen leiden tot mee- en tegenvallers voor 2025. Deze verwerken we in de jaarrekening 2025.
Financiële onderbouwing
Welk financieel beeld laat de Najaarsnota zien?
De op 7 november 2024 vastgestelde begroting 2025 toonde een neutraal saldo van € 0,- (inclusief 1e begrotingswijziging). De mutaties tot en met de Voorjaarsnota waren € 392.000 positief. Daarmee kwam het begrotingsresultaat na de Voorjaarsnota uit op € 392.000 positief.
De najaarsnota 2025 laat een positief saldo van € 5.634.000 zien, waardoor het voordelige saldo stijgt naar € 6.026.000.
De Najaarsnota laat het volgende Financieel Meerjarenperspectief (FMP) zien. Zie onderstaande tabel. Vanaf 2026 is aansluiting gezocht bij de Programmabegroting 2026.

De algemene reserves laten het volgende verloop zien.

In deze stand zijn de begrotingssaldi van de Najaarsnota 2025, de Begroting 2026 en de Meerjarenbegroting 2027-2029 niet verwerkt.
Communicatie
De webversie van de Najaarsnota 2025 is te lezen via http://programmavan.bergendal.nl/.
Aanpak/uitvoering
Na vaststelling van de Najaarsnota 2025 zenden wij deze naar de provincie, zodat zij op de hoogte is van de (financiële) ontwikkeling van onze gemeente. In de Najaarsnota lichten we de voortgang van de uitvoering per onderwerp toe.
Burgemeester en wethouders,
De secretaris a.i. De burgermeester
P.Vaupell mr. M. Slinkman
Bijlagen digitaal ter inzage
1. Najaarsnota 2025
Raadsbesluit |
|---|
De raad van de gemeente Berg en Dal;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 18 november 2025.
overwegende dat:
b e s l u i t :
- De Najaarsnota 2025 vast te stellen.
- Een aanvullend krediet beschikbaar te stellen van € 45.000 voor de aanleg van het trottoir op de Lynden- Rivier- en Zalmstraat.
- De begroting overeenkomstig de voorgaande beslispunten met € 5.634.000 positief te wijzigen.
- Een aantal budgetten door te schuiven naar 2026 als de werkzaamheden niet (volledig) zijn afgerond in 2025.
Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Berg en Dal op 18 december 2025,
De raadsgriffier, De voorzitter,
E.W.A.T. Pastoors mr. M. Slinkman
