Programma's

Bestuur, Dienstverlening en Veiligheid

Wat mag het kosten?

Bedragen x 1000

OmschrijvingRekening 2024Begroting 2025 PrimairRaming 2025 na VJNMutaties t/m NJNRaming 2025 na NJN
Lasten-34.483-24.048-23.562-7.306-30.867
Bestuur-2.259-1.990-1.990-1.990
Bestuursorganen/Gem.raad-469-501-501-469
Bestuursorganen/Raadsonderst.-403-399-399-403
Bestuursorganen/Rekenkamerfunctie-42-36-36-42
Bestuursorganen/B&W-1.122-793-793-1.122
Best.samenwerking/Samenw.verbanden-224-260-260-224
Burgerzaken-1.071-1.066-1.153-119-1.272
Burgerzaken/BRP-554-745-745-554
Burgerzaken/Persoonsdocumentatie-322-279-19-298-322
Burgerzaken/Natural.en naamswijz.-33-51-51-33
Burgerzaken/Burgerlijke stand-22-20-20-22
Burgerzaken/Huisn.&straatnaamgev.-16-14-14-16
Burgerzaken/Verkiezingen-123-45-100-145-123
Overhead-12.809-13.325-12.770706-12.064
Overhead/Algemeen-12.809-12.770706-12.064-12.809
Treasury-1.588-2.245-2.245650-1.594
Treasury/Langlopende leningen-554-1.158655-503-554
Treasury/Kortlopende leningen32-858532
Treasury/Beleggingen-5-5-5-5
Treasury/Kapitaallasten-1.062-997-89-1.087-1.062
OZB woningen-735-646-646-646
OZB woningen/Belasting-735-646-646-735
OZB niet-woningen-357-315-315-315
OZB niet-woningen/Belasting-357-315-315-357
Belastingen overig
Overige bel./Baatbelasting
Algem. uitk. en ov. uitk. gem.fonds-14-19-19-19
Uitk.gemeentefonds/Algemene uitkering-14-19-19-14
Overige baten en lasten-133-9393
Overige baten en lasten/Alg.-9393
Vennootschapsbelasting (VpB)17
Vennootschapsbel./Algemeen1717
Mutaties reserves-11.732-345-345-8.269-8.614
Mutaties reserves/Algemeen-11.732-345-8.269-8.614-11.732
Crisisbeheersing en brandweer-2.900-3.087-3.087-230-3.317
Crisisbeheersing/Rampenplan-54-67-67-54
Brandweer/Regionale Brandweer-2.818-2.987-2.987-2.818
Brandweer/Brandputten/brandkranen-29-33-230-263-29
Openbare orde en veiligheid-1.035-878-900-137-1.036
APV&Bijzondere wetten/Beleid-662-54713-535-662
APV&Bijzondere wetten/APV-24-23-23-24
APV&Bijzondere wetten/Drank&Horeca-2220-2
Integr.veiligheid/Beleid&uitvoering-204-253-28-281-204
Beschermende maatr./Dierenbesch.-43-36-36-43
Beschermende maatr./Doodschouw-8-10-10-8
Beschermende maatr./Overig-100-1
Beschermende maatr./Explosieven-87-4-142-145-87
Beschermende maatr./Ontruimingen-7-5-5-7
Baten99.93487.96891.05717.595108.652
Bestuur47
Bestuursorganen/Gem.raad
Bestuursorganen/B&W4747
Burgerzaken781688688688
Burgerzaken/BRP49323249
Burgerzaken/Persoonsdocumentatie622557557622
Burgerzaken/Natural.en naamswijz.42515142
Burgerzaken/Burgerlijke stand64484864
Burgerzaken/Huisn.&straatnaamgev.44
Burgerzaken/Verkiezingen
Overhead
Overhead/Algemeen
Treasury3.1833.3303.330-2573.073
Treasury/Langlopende leningen50474750
Treasury/Kortlopende leningen455160160455
Treasury/Beleggingen22322336259223
Treasury/Kapitaallasten2.4553.060-4522.6082.455
OZB woningen4.8044.7974.7971054.902
OZB woningen/Belasting4.8044.7971054.9024.804
OZB niet-woningen2.1842.4732.4732.473
OZB niet-woningen/Belasting2.1842.4732.4732.184
Belastingen overig
Overige bel./Baatbelasting
Algem. uitk. en ov. uitk. gem.fonds73.90775.01875.5574.08779.644
Uitk.gemeentefonds/Algemene uitkering73.90775.5574.08779.64473.907
Overige baten en lasten
Overige baten en lasten/Alg.
Mutaties reserves14.9991.6324.18313.65917.842
Mutaties reserves/Algemeen14.9994.18313.65917.84214.999
Crisisbeheersing en brandweer2333
Brandweer/Regionale Brandweer2332
Openbare orde en veiligheid28272727
APV&Bijzondere wetten/APV9669
APV&Bijzondere wetten/Kansspelen3443
APV&Bijzondere wetten/Drank&Horeca5225
Beschermende maatr./Doodschouw510105
Beschermende maatr./Ontruimingen7557
Totaal programma65.45063.92067.49510.29077.785

Toelichting verschillen Voorjaarsnota - Najaarsnota

In onderstaande tabel zijn de mutaties op dit programma weergegeven. Daaronder zijn de mutaties groter dan € 50.000 die in deze Najaarsnota zijn verwerkt toegelicht met uitzondering van de administratieve overboeking. Voor een toelichting op de mutaties uit de Voorjaarsnota verwijzen wij u naar de Voorjaarsnota 2025.

Bedragen x € 1.000

Omschrijving

Datum

2025

Invest.

Mutaties tot Voorjaarsnota

Besluitvorming tot en met Voorjaarsnota:

1e begrotingswijziging 2025 (sluiten maken begroting)

1.094

-

Overloopwijziging

1.129

-

Toekomstplan Vrijheidsmuseum 2025-2028

17-apr-25

299

-

Voorjaarsnota 2025

3-jul-25

1.054

-

Totaal mutaties t/m Najaarsnota

3.576

-

Mutaties Najaarsnota

1. Besluitvorming door raad tot Najaarsnota:

1.1

Jaarstukken 2024

3-jul-25

4.877

-

1.2

Integraal Verkeersplan Beek - Berg en Dal

18-sep-25

25

-

1.3

Bijdrage algemene reserve voor subsidie dorpshuis Kerstendal

23-okt-25

102

-

2. Overige wijzigingen Najaarsnota

-

2.1

Bedrijfsvoering

665

-

2.2

Treasury

353

-

2.3

Opbrengst ozb

105

-

2.4

Algemene uitkering

4.087

-

2.5

Bluswatervoorzieningen in het buitengebied

-120

-

2.6

Verkiezingen

-100

-

2.7

Bommenregeling

-132

-

2.8

Aframen stelposten

251

-

2.9

Bijdrage reserve lopende projecten

-238

-

2.10

Bijdrage reserve Onderhoud Voorzieningenhart Op de Heuvel

147

-

Diverse kleine mutaties:

- Kapitaallasten

17

-

- Dividend BNG

36

-

- Representatie

-25

-

- Kosten dienstverlening

48

-

- Scanapparatuur burgerzaken

-19

-

- Wettelijk onderhoud springlocatie De But

-10

-

- Onderhoud brandputten/kranen

10

-

- Controles Drank- en Horecawet

20

-

- Inzet post onvoorzien voor subsidie dorpshuis De Sprong

25

-

Administratieve overboeking

166

-

Afrondingsverschillen

-

-

Totaal mutaties Najaarsnota

10.290

-

Totaal mutaties programma 4

13.866

-

2.1 Bedrijfsvoering
Actualisatie van de kosten van de bedrijfsvoering levert in totaal een voordeel op van € 665.000. De grootste bijstelling zijn de kosten voor personeel en inhuur. In de Voorjaarsnota hebben we gemeld dat we de stelpost inhuur bij de Najaarsnota zouden bijstellen. Dat doen we nu met € 655.000 nadelig. De overige personele kosten stellen we bij met € 1.052.000 voordelig. Dit voordeel wordt voor 95% veroorzaakt door het niet (of later) invullen van vacatures.

Hieronder vindt u het actuele overzicht van overhead in cijfers.                                                                                                                   

Bedragen x € 1.000

Overhead

Rekening 2024

Begroting 2025 Primair

Begroting 2025 na VJN

Begroting 2025 na NJN

1. Loonkosten overhead

-7.778

-7.685

-8.165

-7.016

2. ICT-kosten

-2.950

-2.796

-3.046

-3.092

3. Huisvestingskosten

-595

-685

-671

-649

4. Uitbestedingskosten bedrijfsvoering

-1.905

-2.618

-1.347

-1.766

Totaal

-13.228

-13.784

-13.229

-12.523

Toerekening aan projecten/grondexploitatie

420

459

459

459

Overhead ten laste van exploitatie

-12.809

-13.325

-12.770

-12.064

2.2 Treasury
De rentelasten van de langlopende en kortlopende leningen zijn bijgesteld met € 735.000 voordelig. De belangrijkste oorzaak van dit voordeel is dat we geen (extra) langlopende lening hebben afgesloten. Daarnaast ontvangen we rente (€ 160.000) voor schatkistbankieren door de sterk gestegen rentepercentages. Ook zijn de kapitaallasten (rente en afschrijving) van de investeringen geactualiseerd volgens de werkelijke stand per 1 januari 2025. Dat leidt voor dit programma tot een nadeel van € 540.000. Hier staan voordelen op kapitaallasten op de diverse programma 's tegenover.

2.3 Opbrengst ozb
De WOZ-waarde is de grondslag voor de aanslag ozb. Op grond van de rapportage van Munitax per 1 juli stellen we de opbrengst ozb voordelig bij met € 105.000.

2.4 Algemene uitkering
De mei- en septembercirculaire 2025 leiden tot een verhoging van de algemene uitkering van ruim € 4 miljoen. Van dit totaalbedrag ramen we € 1,3 miljoen bij aan de uitgavenkant. Het betreft de uitgaven voor jeugdhulp aan kinderen in een AZC, antidiscriminatievoorzieningen, alleenverdienersproblematiek, extra middelen voor Jeugd, de bommenregeling, uitvoeringskosten Omgevingswet en bluswatervoorzieningen in het buitengebied.
Het voordelige verschil van € 2,8 miljoen is voornamelijk te verklaren door extra rijksgelden voor tekort Hervormingsagenda Jeugd 2023 en 2024 € 1,4 miljoen en ruimte onder BTW-compensatiefonds € 0,8 miljoen.

2.5 Bluswatervoorzieningen in het buitengebied
Met de meicirculaire 2025 hebben we extra geld ontvangen van het rijk voor natuurbrandpreventie en -mitigatie. We zijn samen met de VRGZ een plan aan het opstellen om extra bluswatervoorzieningen in het buitengebied te realiseren.

2.6 Verkiezingen
Op 3 juni is het kabinet gevallen. Daarom waren er op 29 oktober 2025 nieuwe Tweede Kamer verkiezingen. We moesten de verkiezingen organiseren en dus kosten maken. Daarom ramen we een verkiezingsbudget van € 100.000. We ontvangen hiervoor via de algemene uitkering een bijdrage van het rijk.

2.7 Bommenregeling
Op 13 maart 2025 heeft de gemeenteraad besloten een verzoek bij het Rijk in te dienen voor de door derden gemaakte kosten voor het opruimen van niet gesprongen explosieven. Via de meicirculaire hebben wij € 132.000 ontvangen. We verhogen de kostenraming met hetzelfde bedrag.

2.8 Aframen stelposten
We verwachten de stelpost nieuw beleid (Wet Open Overheid) dit jaar niet meer in te zetten. Daarom ramen we stelpost af. Per saldo betekent dit een voordeel van € 251.000 op dit programma.

2.9 Bijdrage reserve lopende projecten
We ramen de stelpost nieuw beleid (Wet open overheid) af. Dat betekent dat ook de bijdrage uit de reserve lopende projecten met € 183.000 daalt.
Daarnaast is gebleken dat de raming uit de reserve voor een klein deel dubbel is geraamd. Dit corrigeren we nu en leidt tot een lagere bijdrage uit de reserve lopende projecten van € 55.000.

2.10 Bijdrage reserve Onderhoud Voorzieningenhart Op de Heuvel
Bij de aankoop van het pand Voorzieningenhart Op de Heuvel hebben we € 500.000 gekregen van Oosterpoort voor achterstallig onderhoud. Dit is gestort in de reserve. Deze zetten we nu deels in voor de kosten van het achterstallig onderhoud aan het dak en de verlichting. Daardoor heeft deze mutatie geen invloed het begrotingssaldo. Zie ook 2.5 bij programma Mens en Samenleving.

Deze pagina is gebouwd op 11/19/2025 13:02:10 met de export van 11/19/2025 11:56:19